خدمات

وزير التعليم وكشف المستور .. لجان ولاد الأكابر

الأحد 10/يونيو/2018 - 02:33 ص
 
ما حدث فى أحد لجان الثانوية العامه بأحد محافظات الصعيد كشف المستور فى وزارة التعليم وكشف أن الفساد الإدارى لا زال قويا وكشف ان هناك طلاب أقوى من القوانين وأنهم طلاب من ذوى الحصانة والكل يعلم ان اللي ح يفتح الكلام دا ح يتكسر بعد شوية عشان التهمة م تجيش في الكبار. انا ليس لى علاقة بالكبار وأبنائهم لكن انا بس لي سؤال . أين الوزارة ، وأتذكر المثل القائل " أسد علي وفى الحروب نعامة " . هل يتعرض قيادات التعليم لضغوط خارجه عن إرادتهم . بس انا اعرف أن اللي بيشتغل صح م يخافش من اى ضغط . بلاش الازمه دى اللي ضحيتها رئيس اللجنة وبعض الملاحظين لكن تركتم الجناة الأصليين . ماذا عن مدير تلك المدرسة ومسءوليها الذين قبلوا طلاب من خارج المحافظة لديهم وهل كانوا طلاب منتظمين فعلا  فعلا  بالدراسة ام أن حضورهم حبر على ورق بالدراسة . أين لجان المتابعه بتلك الإدارة وتلك المديرية وهى فين جدية عملها . ما موقف التعليم الثانوى بتلك الإدارة من هذه المهزلة . الكلام دا لازم يتدرس بجدية  ومطلوب فورا قرار وزير التعليم بحل لجان المتابعه على مستوى مديرية سوهاج وإدارتها وعودتهم للعمل بآخر  مدرسة عملوا بها . قلنا قبل ذلك المتابعه هى وظيفه من لا عمل له . لو الناس دى شغلها سليم كانت حمت  الوزارة من الهجوم الإعلامى بحسن العمل مبكرا لكن ننام ونصحت على كارثة . ويقولوا احنا مالنا طب انتوا تتابعوا مين فهمونا. 

ads

تعليقات Facebook